|
Forhistorien |
Henry George Ferguson, kaldet
Harry, blev født den 4. november 1884 i Growell nær Belfast i
Nordirland. I 1911 åbnede han sit eget værksted, hvor han bl. a. fik konstrueret
nogle forbedringer på kaburatorer som han fik taget patent på. Harry Fergusons interesse for traktorer startede da England havde en katastrofal mangel
på fødevarer efter 1. verdenskrig og opfordrede kraftigt til at opdyrke mere jord. Den første traktor han solgte blev importeret fra Amerika og vejede 2,2 t og han tog ud til landmændene og forsøgte at afsætte den ved at demonstrere den. Han havde et godt salgstalent, men forsøget faldt ikke så særligt heldigt ud. En af grundene var at markredskaberne blev hængt bag på traktoren ligesom man gjorde når man spændte for bag hestene. For at sikre fødevareforsyningen fik Harry i 1919 til opgave at føre
tilsyn med vedligeholdelsen af samtlige landbrugstraktorer, på regeringens vegne. Ford, der fremstillede Fordson-traktoren, gik nu ind på at anlægge en fabrik i Cork,
Irland, hvor disse kunne produceres.
Der blev produceret i tusindvis af plove der blev monteret på Fordson-traktorer, men
på grund at økonomiske problemer standsede Henry Ford pludseligt sin produktion af
traktorer og Ferguson stod pludseligt uden trækkraft til sine plove. Efter mange forsøg stod den første prototype færdig i 1933. Man
kaldte den Fergusons sorte fordi den var sortmalet. Den var forsynet med et
dybderegulerende ophæng og blev produceret på Harry Ferguson Motor Limited i Belfast. Den første produktion af traktoren ved navn Ferguson blev påbegyndt sammen med
David Brown i et antal af 1250 stk. i 1936. Farven var nu ændret til
"Slagskibsgrå" da man mente den ville sælge bedre end den "sorte". Ferguson`s opfindelse af trepunktophænget og det hydrauliske system blev banebrydende
og det betød en enorm lettelse for landmanden. Den faste montering medførte at
redskaberne nu kunne betjenes uden at traktoren blev forladt og at der normalt ikke
behøvedes ekstra hjælp til håndtering af redskaberne. De kunne nu betjenes af
Traktorføren. Hans opfindelser betød også at trækpunktet blev flyttet fra bagakslen frem
til et teoretisk sted foran forakslen. Kardinalpunktet i Fergusons ide var den
måde hvorpå ophænget overførte vægt fra redskabet til traktoren, når denne arbejde
redskabet dybere ned i jorden. Traktoren blev transporteret til Amerika og denne gang var Henry Ford interesseret i at indgå et kompaniskab om produktionen af den nye traktor og den kom på markedet i 1939 med modelbetegnelsen 9N og under navnet Ford Tractor-Ferguson System.
Den blev produceret i 306.072 stk. inden aftalen blev brudt, da den gamle
Henry Ford døde og barnebarnet, der overtog firmaet, ikke ville overholde Fergusons
patentrettigeheder.
I mellemtiden var Ferguson vendt hjem til England for at finde et nyt sted til at
fremstille sin traktor. Nu begyndte det at gå stærkt med konstrueringen af nye modeller og specialicerede
modeller. Traktorene produceredes i perioden fra 1946 til 1953 og fik TE betegnelsen, startende
med TE 20, TEA 20 og undtagelsen der bekræfter reglen, TO 20, og derefter TED, hvorefter
der ikke nødvendigvis blev fortsat i alfabetisk rækkefølge. Ialt 13 forskellige typer. I 1953 blev Fergusons selskaber lagt sammen med det Canadiske selskab Massey-Harris, under navnet Massey-Harris-Ferguson som senere ændredes til det nok så velkendte Massey-Ferguson.
Harry Ferguson var en yderst produktiv herre mht. til at få fremsynede ideer, som stadig har meget stor betydning. 85 % af alle traktorer, bygget i dag, er baseret på hans ideer og opfindelser, en fantastisk tanke når man tænker på hvor mange år der er gået siden han opfandt trepunktophænget og det hydrauliske system. Henry "Harry" Ferguson døde i sit hjem den 25 oktober 1960.
|